И това SL какво ще рече?
Всички моторни масла, съгласно стандартите на API, могат да се разделят на две категории, които от своя страна се делят на няколко класа:
S. Предназначени за бензинови двигатели. Днес, в повечето държави се допуска използването на масло от 4 класа:
SJ.Препоръчват се за използване при двигатели, произведени до 2001 година.
SL. Подходящи за силови агрегати произведени до 2004 година. Приети от много автомобилни производители, като минимален стандарт, необходим за техническо обслужване на автомобила.
SM. Предназначени за двигатели, произведени до 2010 година. Отличават се с повишена ефективност на работа при ниски температури, устойчивост на окисление и образуване на утайки. Запазват отлични експлоатационни свойства в течение на целия си срок на работа.
SN. Въведени през 2010 година. В момента това са маслата, осигуряващи най-висока защита на двигателя, както и максималната му ефективност. Спомагат за икономия на гориво. Предотвратяват преждевременното износване на турбокомпресора. Не предизвикват разрушаване на уплътненията и семерингите.
C. Използват се при дизелови двигатели на товарните автомобили. В настоящия момент се използват следните класове за двигатели от различни години на производство - CH, CI, CJ и CK. Цифрата 4 след посочения клас показва, че смазочното масло може да се използва в четиритактови двигатели. Ще ги разгледаме по-подробно:
CH-4. Въведени през 1998 година. Подходящи за двигатели, работещи с висококачествено гориво с относително съдържание на сяра под 0.5%.
CI-4. Представени през 2002 година. Осигуряват надеждна защита на двигателя и елементите на системата за рециркулация на отработените газове (EGR) от отлагане на сажди и преждевременно износване. Някои смазочни масла от този клас могат да бъдат означени като CI-4 PLUS.
CJ-4. Отличават се с повишена температурна стабилност, устойчивост към окисление, притежават увеличен експлоатационен срок.
CK. Създадени за защита на двигатели, произведени през 2017 година, но могат да се използват и като алтернативни при по-ранни модели.
Съществуват универсални смазочни масла, подходящи за използване както в дизелови, така и в бензинови двигатели. Те имат двойна маркировка, например CH-4/SJ.
Съвет от AutoDoc: Много производители препоръчват използване на моторни масла от най-новите класове. И в повечето случаи това е оправдано: колкото по-скоро е разработен продуктът, толкова той е по-икономичен, екологичен и безопасен. Но при старите автомобили, тази препоръка не е актуална: остарялата конструкция на силовия агрегат не позволява оценяване на преимуществата на новия продукт, докато неговата цена е значително по-висока. По-подробна информация за това какво смазочно масло да използвате за Вашата кола, можете да намерите в упътването за автомобила.