Автор Тема: Yamaha YZE 750 Super Tenere  (Прочетена 24292 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Yamaha YZE 750 Super Tenere
« -: декември 04, 2011, 08:17:35 am »
С този проект , исках да направя един от легендарните мотори на рали "Дакар" , в същото време трябваше да се получи едно тежко ендуро , в пълния смисъл на думата ендуро. Мотора няма да седи като макет , а ще се кара постоянно , предимно по черни пътища и в гората. Затова всяка част от него , окачване , рамка, двигател , трябваше да бъде на ниво. В оригиналния си вид Yamaha Super Tenere , има много недостатъци , по-точно само двигателя е на много-добро ниво. Първоначално идеята ми беше да променя по-важните неща , но понеже апетита идва с яденето , накрая се получи напълно нов мотор.












                                                                             

Неактивен kokoVmaxa

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3557
  • "RBT Custom motors" Jsc
    • www.racebiketuning.com
  • Кара: му се "BMW R nine T"
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #1 -: декември 04, 2011, 08:54:50 am »
 Добре дошъл  :cheers:
 - Много се радвам да те видя , и да видя твоята работа  :bravisimost: :bravisimost: очаквам с нетърпение всяко следващо мнение и развитие  :friends:
Мотогаражът:
Japans: CB500Four K1'71 GR650XD'82 TRX850'97
Europeans:Ducati 748SP Track'02 F800S'08 S1000RR'15


Неактивен Valentin Krasimirov

  • skype:valio_951116
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 163
  • Кара: KTM 660 SMC SuperMoto 03`
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #2 -: декември 04, 2011, 12:37:23 pm »
А така още нещо за гората  :headbang:
Супер става !  :bravisimost:
Не върви по чуждите стъпки,защото няма да оставиш следа !

Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #3 -: декември 04, 2011, 01:20:44 pm »
Няколко снимки от вторият тест , проведен вчера в района на Бистрица , Железница , и Плана планина.
















Неактивен MX13

  • инж. Мартин Тошков Василев
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2689
  • работя в ZM-PerfOrmance Варна
    • www.motoforum-bg.com
  • Кара: yz250/RGV250/GSXR1100 '88/GSXR1100 '92/ GSXR711Turbo /TL1000R /RS250 /RD250 /ES175-2 /ES250
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #4 -: декември 04, 2011, 04:44:10 pm »
УНИКАЛЕН !!!
 :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy:
ЕВАЛА!!!

Неактивен MX13

  • инж. Мартин Тошков Василев
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2689
  • работя в ZM-PerfOrmance Варна
    • www.motoforum-bg.com
  • Кара: yz250/RGV250/GSXR1100 '88/GSXR1100 '92/ GSXR711Turbo /TL1000R /RS250 /RD250 /ES175-2 /ES250
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #5 -: декември 05, 2011, 07:09:26 pm »
Един съвет :
Ако го ползваш за офроуд сложи чоращи на филтрите, в противен случай ще си унищожиш филтрите!

Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #6 -: декември 08, 2011, 08:12:40 am »
За филтрите съм измислил няколко варианта , за сега може и така , не е много прашно и кално.
Едно от първите неща който исках да променя , беше резервоара. След много търсене на варианти , стигнах до извода , че резервоара трябва да е монтиран в задната част , нямаше пластмасов резервоар , който за ставаше отпред. Вариантите бяха BMW и КТМ ,при BMW обаче веригата е от дясно , а резервоара слиза много ниско в лявата част , и щеше да пречи на моята верига. Затова се спрях на КТМ 690 , имаше много предимства , но щеше да ми създаде и много работа.







С този резервоар , голяма част от рамката отпадна , той служеше за вторична рамка , в него се монтираше акумулатора , върху него , калника и седалката. Проблемите бяха , че трябваше друг шарнир , моят беше къс за него , трябваше и специфичен амортисьор , защото имаше строго определено място.
Първо се заех с изработката на новата рамка , запазих някои части от старата , понеже имах регистрация. Ползвах електронно заварени прецизни тръби , с дебелина на стените 2мм.







Оригиналната рамка на Супер Тенере е много слаба , в центъра се държи на една единствена тръба , в долната част от два квадратни профила , но те са захванати в двата края чрез болтове. При тази комбинация , при движение по неравности с висока скорост , рамката се усуква , и се появяват пукнатини в зоните на захващане на двигателя. При новата рамка исках двигателя да бъде част от рамката.


Неактивен karlos

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 58
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #7 -: декември 08, 2011, 08:24:39 am »
Браво ,сподели как минаха тестовете 


Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #8 -: декември 08, 2011, 06:05:39 pm »
Тестовете минаха доста добре , единствения проблем се оказа меката предница , за втория тест и направих всички възможни корекции , да стане по-твърда , и да се повдигне малко. Задното окачване съм го събрал от три различни мотора , но си е супер , няма замятане на задницата , не удря и на твърдо. Мотора е много по-добър от оригинала ,има много по-добри ниски и средни обороти , доста добре се катери.На втория тест направих няколко скока , при които оригиналното Супер Тенере щеше да се разцепи. Най-много ме изненада лекотата с която отскача , това се дължи на високия въртящ момент. Друго интересно е , че количеството гориво в резервоара , оказва влияние на начина на приземяване. С по-малко гориво се накланя на пред , което е по-добре за някои скокове , за други лесно се коригира с рязко подаване на газ. Резервоара стига за 100-120км. преход само по черно , и с повече газ , което е добре . Тази неделя сигурно ще направя още един тест , след което ще сваля пластмасите за да огледам рамката.

Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #9 -: декември 26, 2011, 12:02:17 pm »
Един клип от първия тест:


http://www.youtube.com/watch?v=xxRCAzMLYnw

Неактивен Wild Hog

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 708
  • Кара: Kawasaki
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #10 -: декември 26, 2011, 10:21:00 pm »
Може ли да споделиш по-детайлно какво си сменял.
Окачване - предно задно, ново, употребявано (жълтите колове са 6 точки).
Спирачки, пиньони - по-големи, по-малки ?
По двигателя какво е променяно освен филтрите (изглежда като нов) ?
По охладителната и елетрическата система ?
Седалка, пластмаси, размер на гумите спрямо оригиналните ?
Резервоара сега е по-малък от оригиналния (колко литра събира) ?
На мястото на стария резервоар отпред, помещава ли се нещо ?

По рамата:
Стари елементи са заменени с нови от по-здрав материал ?
Променена ли е конструкцията ?
Някакъв чертеж има ли да видим, каква е разликата със старата рама ?

Тегло на целия мотор ?

Предварително благодаря (в случай, че намериш време да отговаряш).  :bravisimost:

ПС: Генерация ... ?
ПС2: Кормило, уреди ... каквото се сетиш.
« Последна редакция: декември 26, 2011, 10:23:45 pm от Wild Hog »
"suburban biker wannabe"

Неактивен valentyno

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 643
  • Кара: ше: ZX-9R
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #11 -: декември 27, 2011, 07:16:27 pm »
Колега голям си, ЕВАЛА  :notworthy: :notworthy: :notworthy:
Валентин Андреев

Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #12 -: декември 28, 2011, 09:55:48 am »
Резервоара е 13 литра , но има варианти за допълнителни резервоари. Първият проблем който ми създаде задно-разположеният резервоар , беше , че няма място за масления резервоар. Трябваше да го преместя в предната част на мотора , но мястото беше много малко. Тогава попаднах на един модел на Yamaha TRX 850 , това е пистов модел , с тръбна рамка , и ползва почти същия двигател като на Супер Тенере , обаче масленият резервоар е разположен върху двигателя. Нямаше как да го премеря , без да го поръчам , и след време пристигна от Германия.
Първо махнах капака на скоростите,



след това монтирах долната част на масления резервоар,



върху нея сложих горната част , разбира се с нови гарнитури,



накрая доби следния вид.



Предварително бях поръчал и нови тръби за захранването с масло.

На рамката не съм правил чертеж , фиксирах мотора върху стабилно направена основа , без каплите и предницата , изградих новата част от рамката , след това премахнах старата част.
Сглобяването започна по обратен ред , първо двигател , карбуратори , филтри,





след това рамката,



ауспуха от Хускварна , преработен малко,



след което дойде ред на окачването , но за него следващия път. :cheers:

Неактивен kokoVmaxa

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3557
  • "RBT Custom motors" Jsc
    • www.racebiketuning.com
  • Кара: му се "BMW R nine T"
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #13 -: декември 28, 2011, 10:02:51 am »
Тоест ТРХ=ТДМ  :cheers: ;)
 и твоят маслен е от ТДМ / ТРХ , много добра трансформация и много добри и прецизни решения си направил!  :notworthy: очакваме продължението!
 Най интересно ми е за момента Как направи Рамата - прави си стенд/макет/позиционираща 3д сфера или .............
Мотогаражът:
Japans: CB500Four K1'71 GR650XD'82 TRX850'97
Europeans:Ducati 748SP Track'02 F800S'08 S1000RR'15

Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #14 -: декември 28, 2011, 10:54:39 am »
На ТДМ 4ТХ е същия , но не се вижда , ТРХ е с подобна рама като моята , и го разгледах добре та да преценя дали ще стане. Първите снимки на рамата ги нямам , че беше влезнало едно магаре в компютъра , и при преинсталирането изчезнаха. В долната част на рамата заварих две парчета винкел , и с болтове я захванах за основата , шарнира го захванах с едно прецизно обработено дъбово трупче , на което бях начертал къде стои пиньона , джантата и диска. Там където влиза тройника на предницата , набих една тръба с планка , която също фиксирах към основата. Двигателя си беше на рамата , стегнат , бях премахнал само задната част на рамата. Изградих новата рама , след това премахнах централната тръба , а долната част е на болтове , и просто я отвих.

Неактивен kokoVmaxa

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3557
  • "RBT Custom motors" Jsc
    • www.racebiketuning.com
  • Кара: му се "BMW R nine T"
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #15 -: декември 28, 2011, 05:54:34 pm »
 Eто това е много готино да се покаже................ жалко че си затрил снимките , в ТЛ-Р форума имаше няколко такива теми как си правят тръбни рами за ТЛ-Рите и яко им се кефих  :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: и аз се замислям дали да не си направя една рама за един пистов байк ама все още не съм се разболял достатъчно явно .............
 Евала  :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: давай снимки и разкази  :bravisimost: много ме кефи когато някой прави нещо САМ а не - купих си тея неща за ХХХХХХ$ и си ги СМЕНИХ САМ САМИЧЪК :downtown: :downtown: :downtown:
 - Това което си направил е супер добро и безценно , та било то дори само заради натрупания опит и резултата който си постигнал!
Мотогаражът:
Japans: CB500Four K1'71 GR650XD'82 TRX850'97
Europeans:Ducati 748SP Track'02 F800S'08 S1000RR'15

Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #16 -: декември 31, 2011, 09:43:42 am »
В България да си купиш нещо скъпо , и да си изцапаш ръцете докато му махаш опаковката , се оценява много повече , отколкото да си направиш нещо сам. Дори покупката на китайски мотор е по-интересна , от това да си направиш мотор.
Продължавам с окачването. Задното окачване на Супер Тенере няма никакви настройки , освен една гайка за натягане на пружината с около 10 мм. , но тя върши работа ако се слагат куфари. Исках да сложа някакъв истински амортисьор , но с задно-разположеният резервоар възникнаха проблеми. Имаше строго определено място за амортисьора , част от резервоара е между амортисьора и гумата , пред амортисьора е масленият резервоар. Наложи се да сменя и шарнира , моят беше къс , и гумата щеше да опира в резервоара. Намерих еди чисто нов за КТМ 690 , беше на разпродажба , и цената му беше почти същата , ако си купя втора употреба , и му сменя лагерите. Освен това Немеца беше дал всеки един размер , и бях сигурен , че ще стане.



Огромна разлика в теглото , спрямо оригиналния , евтини консумативи, като водач и плъзгач на веригата,със 6см. по-дълъг. Наложи се да сменя  спирачният апарат и оста на джантата.
Външният размер в предната час , беше по-малак , а вътрешният по-голям , от размерите на оригиналния.
Това ми даваше възможност да го местя в ляво или дясно , така, че да постигна съосие , разбира се не мина без втулки.
Между шарнира и рамата направих втулки , между двигателя и шарнира трябваше да са по-големи , но ги ползвах за опорна точка на резервоара.



Оформих две парчета шина , в долният край ги заварихме за втулките , а в горният край се захваща резервоара. Преди да ги боядисам , ги надупчих с цел да са по-леки , и при падане да поемат удара така , че да не пострада резервоара.



Между двете шини минава амортисьора , между шарнира и рамката маркучите за спирачната помпа.
Амортисьора трябваше да е от ендуро , така имаше голяма вероятност твърдостта на пружината , да отговаря на теглото на мотора. Трябваше да има всички настройки , да съвпадне дължината и хода му , с това което ми трябва. След доста търсене , си намерих един чисто нов от Хускварна 610 , има доста за натягане на пружината , регулиране на твърдостта при къси ходове , при дълги ходове , и регулиране скоростта на разпъване.



И за мой късмет , стана точно до милиметър в строго определеното място , отпред е рамката , отзад резервоара.
С тези елементи от два модела Хускварна , и един модел Априлия , нагласих хода , твърдостта , и положението на амортисьора при движението на шарнира. За да проверя всичко , си направих дървен макет на амортисьора в свито положение , гумата не трябваше да опира в резервоара.









Весело посрещане на новата година , вече поръчвам части за модела 2012. :cheers:

Неактивен 4ef4o

  • Global Moderator+
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 634
  • в нашето село се бръснем на ръба на къщата !
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #17 -: декември 31, 2011, 07:02:13 pm »
Браво колега.
Перфектния мотор за рали рейдове. Жалко, че в Дакар ограничиха толкова кубатурите.

KTM 520 EXC-2001
KTM 525 SX & SMR-2005
КТМ 200 EXC - 2007 + KTM LC4 620 - 1995

Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #18 -: януари 02, 2012, 12:48:10 pm »
Добре , че съм пращал  снимки на приятели , няколко снимки от преработката на рамата , и напасването на частите.






Неактивен Veselin_YZE 750

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 188
Re: Yamaha YZE 750 Super Tenere
« Отговор #19 -: януари 09, 2012, 01:30:34 pm »
Супер Тенере 750 , е със 17 цола задна джанта , проблема с гумите е огромен , затова бях решил да я сменя със 18 цола. Проблема беше , че заради двуцилиндровият двигател , оригиналната джанта е много широка при главината , разстоянието между пиньона и диска е около 190мм , а при повечето 18 цолови които намирах , е около 140-160мм. Беше ясно , че ще трябват фланци. Джантата която намерих е от Хускварна ТЕ610 , купих я преди шарнира , и това ми създаде малко проблеми. Шарнира е с 25мм. ос , а джантата беше за 20мм. ос , след центроването спрямо шарнира , и спрямо надлъжната ос на мотора , трябваше да центровам двата пиньона , да са в една линия. Първо се заех с оста , оказа се , че дистанционните втулки на оса , влизат в лагерите , а самите лагери са с отвор 25мм. Престъргах втулките на струг , така , че да станат 25мм. , частта която влиза в лагерите отпадна , и остана само тази между лагерите и шарнира.



Дойде ред на фланеца на задния пиньон , разминаването спрямо предния беше 14мм. , но нямаше как да направя 14мм. фланец ,пиньона щеше да опира в шарнира. Затова направих 8мм. , и поръчах преден пиньон с изместване 6мм. към двигателя.



Обаче като монтирах плъзгача и водача на веригата , се оказа , че те се разминават с 3мм. спрямо веригата . Не исках да ги преправям , защото при така монтираният шарнир , ако сложа джанта от КТМ 690 , ще отпаднат всички фланци , а това значи по-лек мотор. Затова поръчах и един преден пиньон с изместване 3 мм. към двигателя , веригата си дойде точно спрямо водача и плъзгача , преместих само джантата с 3мм. спрямо надлъжната ос на мотора , но това не се усеща . А като си намеря джанта от КТМ 690 , всичко ще си стане точно.



Това са пиньоните , оригинален , -3мм. , -6мм.

Оригинално Тенерето е с преден 16 и заден 46 зъба , на първа скорост развива около 90 км.ч. , което е много за гората. Преди пълната промяна , го карах с преден 13 и заден 46 зъба , но на някои места първа скорост пак си идваше дълга , на други идваше къса , а втора дълга. С новата 18 цола джанта щеше да стане по-сложно , затова отпред запазих 13 зъба , а отзад сложих 50 зъба. В комбинация с новия ауспух и филтри , мотора има много добри ниски , и се катери много добре.

Спирачният диск. Тук проблема беше , че на Хускварна е 220мм. , а на КТМ 690 е 240мм. Имах три варианта: по-поръчка за Хускварна 240мм. правен в България-120 лв. с тр. разходи , от Яамаха 240мм. фабричен-120 лв , и оригинален за КТМ 690 -180лв. Спрях се на третия вариант , така като намеря джанта от КТМ , ще си го ползвам. При тази джанта и тук се наложи направата на фланец.










« Последна редакция: януари 09, 2012, 01:37:08 pm от Veselin_YZE 750 »