Автор Тема: За мотора...  (Прочетена 26706 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен MX13

  • инж. Мартин Тошков Василев
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2689
  • работя в ZM-PerfOrmance Варна
    • www.motoforum-bg.com
  • Кара: yz250/RGV250/GSXR1100 '88/GSXR1100 '92/ GSXR711Turbo /TL1000R /RS250 /RD250 /ES175-2 /ES250
За мотора...
« -: октомври 27, 2012, 05:07:36 am »
Здравейте,

в тази тема ще направя кратко описание на това, което трябва да знаем и правим за кросовият мотор. Както всички Вие знаете кросовите мотори са най-достъпните спортни мотори, това което имам предвид е, че е много по-лесно да си купите спортен мотоциклет за мотокрос отколкото за писта. Много хора доста често забравят, че карат истински рейсингов мотор,  който си иска своето. Ставал съм свидетел на какви ли не кретении и издевателства над машината.

Какво е кросов мотор?!
- Супер лек, много форсиран мотоциклет с уникално окачване и страхотни спирачки! Няма фар, стоп и нищо излишно по него.


Никога не забравяйте за това, че карате формула 1-то на мотоциклетната индустрия в този сегмент, това не всекидневен мотор, а чистокръвен спортист.
 
Мотокросът е единственият мото-спорт, в който машината не е от толкова голямо значение, най-важното са уменията на този, който я кара. А най-важната част от мотоциклета е неговото окачване -> гуми -> спирачки -> перформанс.
Всички съвременни/2006 ->/ кросови мотори са снабдени със страхотно окачване фабрично. Това окачване може и покрива нуждите на карач от ниво европейски шампионат, нужното условие е да добре настроено.
Гумите широко достъпни в различни ценови диапазнони, те биват:
гуми за твърд терен - мека смес и по-гъста шарка

гуми за средно твърд терен - по-твърда смес и разредена шарка

гуми за мек терен - доста по-разредена от итермедиата

гуми за кал и пясък - съвсем различен дизайн от предходните


Спирачки: стоковите спирачки работят повече от задоволително когато са в добро състояние и добре обслужени. Има доста предложения за "oversize"- по-големи дискове, които покриват изискванията на световните карачи, но и стоковите не са за изхвърляне. Всички съвременни мотори имат хубави и лесни за поддръжка спирачки със сравнително евтин консуматив, къдравите дискове работят чудесно на сухо и страхотно на кал

предимството им е, че се чистят много по-добре от стандартните дискове,

което позволява на диска да продължи да реже от накладката без проблем  ;)  това дава възможност за много по-прецизно спиране и намалява възможността от прегряване на спирачките.

Перформанс: всички световно известни карачи твърдят:
мощност надвишаваща 60кс е не ефективна и непосилна за човек. /мотокрос/
Точно поради този факт по-плавните 4т мотори са доста по-лесни и много по-неуморителни за каране.
класовете в мотокроса:
MX Junior 65 - 65cc 2stroke
MX Junior 85 - 85cc 2stroke или 150cc 4stroke
MX Junior 125- 125cc 2stroke
MX2 - 250cc 4stroke или 150cc 2stroke
MX1 - 450cc 4stroke или 250cc 2stroke
MX3 - no limits

Следва:
-поддръжка
-настройка
-какво да гледаме при покупка на употребяван мотоциклет
-тунинг



Неактивен Prujinata

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 1
  • Кара: Aprilia Classic 125 Yamaha Wr250
Re: За мотора...
« Отговор #1 -: юни 29, 2013, 04:54:22 pm »
Браво полезна информация за начинаещите ;) ;)

Неактивен ludau

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 338
  • Кара: YZF 426 '02
Re: За мотора...
« Отговор #2 -: август 08, 2013, 10:40:19 pm »
 :notworthy: :notworthy: :headbang:
Айнщайн казва:
"Да унищожиш предразсъдаците на хората е по трудно,
отколкото да разделиш атома на частици."

Неактивен MX13

  • инж. Мартин Тошков Василев
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2689
  • работя в ZM-PerfOrmance Варна
    • www.motoforum-bg.com
  • Кара: yz250/RGV250/GSXR1100 '88/GSXR1100 '92/ GSXR711Turbo /TL1000R /RS250 /RD250 /ES175-2 /ES250
Re: За мотора...
« Отговор #3 -: октомври 22, 2013, 05:36:47 pm »
Поддръжката на кросов мотор не лека и не евтина. Този тип мотори са на върха на мото индустрията, това са единствените машини, които всеки един може да си купи с пари с цел спорт. За сравнение никой от нас простосмъртните не може да отиде в представителство на Ямаха /за пример/ и да каже искам да си купя М1/MOTOGP байка на Роси и Хорхе/. С други думи кросовият мотор е много близко до това, което се кара на световното по мотокрос. Ето защо се налага да поддържаме един чистокръвен спортист, който си иска неговото. Ето защо всичко в мануала на конкретния мотоциклет е описано в мото-часове. 1 моточас/мч/ е времето, през което двигателя работи 1 астрономически час. Подръжката може да се раздели на две
1) поддръжка на агрегата
2) поддръжка на окачване и шаси

ще бъде продължено ... 

Неактивен MX13

  • инж. Мартин Тошков Василев
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2689
  • работя в ZM-PerfOrmance Варна
    • www.motoforum-bg.com
  • Кара: yz250/RGV250/GSXR1100 '88/GSXR1100 '92/ GSXR711Turbo /TL1000R /RS250 /RD250 /ES175-2 /ES250
Re: За мотора...
« Отговор #4 -: октомври 27, 2013, 07:25:50 am »
Поддръжката на агрегата главно се състои от редовната смяна на консумативи и редовна инспекция на всички важни компоненти.
Така казано не изглежда нито трудно, нито пък скъпо! Консумативите на един съвременен /2000->/ 4т кросов агрегат са:

-бутало комплект със сегменти/нормален живот от 25-50 мч/
-клапани /средно 50-100 мч/
-ангренаж
-биела и съпътстващите я лагери и др./около 250+ мч/
-масло задължително пълно синтетика /4-10мч/
-маслени филтри /подмяна при всяка смяна/
-въздушни филтри/обслужване след всеки манш или тренировка/
-запалителни свещи зависи от модела и настройките но определено подмяна при 1 или 2 бутала или при нужда
- + много други

много хора каращи мотокрос мотор по една или друга причина /$/не обслужват редовно и качествено своите мотори, това води загуба на мощност и драстично намаляване издръжливостта на машината при екстремни натоварвания.
Измервания и настройки:
Това е една неизменно съпътстваща част от сервизното обслужване на МХ байк. Като се започне от най-елементарното регулярно следене на компресията на агрегата, регулиране на клапаните и стигнем до следене на основни изключително важни  хлабини на ключови места/маслена помпа, бутало към цилиндър, ключ на сегменти, скуиш, бой на клапани в радиален аспект, хлабина на вилките в скоростната кутия и др./ са неща богато описани в сървис мануалите за конкретния модел.
Воденето на записки с история за смяната на консумативи и сервизни замерване е от изключително важна, защото с проследяване на правените измервания спрямо времето на работа на агрегата с подходяща естимация, могат да ни подскажат за наближаващ проблем и да предотвратят неговата поява и по-тежките последствия. Също така може доста точно да се разбере живота на конкретен консуматив за определено масло, което би ни направило изборът на подходящ консуматив много по-лесен, също така ще сме много по-уверени относно оставащия живот!!! Това води до икономия на средства и увереност в машината.


Неактивен MX13

  • инж. Мартин Тошков Василев
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2689
  • работя в ZM-PerfOrmance Варна
    • www.motoforum-bg.com
  • Кара: yz250/RGV250/GSXR1100 '88/GSXR1100 '92/ GSXR711Turbo /TL1000R /RS250 /RD250 /ES175-2 /ES250
Re: За мотора...
« Отговор #5 -: ноември 04, 2013, 08:30:08 pm »
Поддръжката на шаси и окачване, съществена част от цялостната поддръжка на един кросов мотор! Главните моменти са редовната инспекция за наличие на признаци за проблеми. Отправните точки, които трябва да бъдат проверявани са:
- лагерите на каплите
- спирачната система
- лагерите на трипътниците
- лагери на задният шарнир
- лагерите на линкиджа
- луфтове и течове по предницата
- луфтове и течове по задният амортисьор
- клампите държащи кормилото
- контролите
- болтовете закрепващи основни елементи/агрегат, окачване, охладителна система и тн/
- спиците
- зъбчатки и верига
ще бъде продължено