Разликата е в оптимизирането на детайлите!
По-специално материали, тегло, функционалност. Затова всеки производител препоръчва някаква доза, която да е в съотношение, което е подходящо за съответния вид двигател.
Това не означава, че съотношението задължително трябва да се спазва!!! Има масла и масла. Едно съвременно синтетично масло е в стотици пъти по-добро за стария мотор, отколкото едновремешните ЛТ2Т или ДитактМикс.Най-важното е да се подбере качествено и ИСТИНСКО масло, а не фейк или имитация.
Наскоро попаднах на точно такъв фейк. Закупих моторен инструмент от Практикер, на който сложих препоръчаното количество масло за разработване по книжка плюс малко отгоре. Тъй като нямах под ръка от "моето" (разбирай двутактова синтетика с аромат на дъвка на Игол), купих синтетика, която се продаваше в Практикер срещу 20 лева литъра, надявайки се, че за тази цена не е фалшиво.
Машинката БЛОКИРА само след 5 минути работа. Коляновият вал беше счупен на 3 места, половината бутало се беше разтопило и излязло през ауспуха, а лагерите бяха посинели... Всичко това от липса на МАЗАНЕ.
По време на рекламацията рекламация се направих на луд и помолих да погледна заглушителя. Вътре беше СУХ КАТО БАРУТ!!! Това означава, че маслото изобщо не беше вършило работата си. При амбициите, изписани на етикета, за мен сигурният извод беше само един - ФАЛШИВО МАСЛО!
Вдигнах скандал, смениха машината с нова. Поръчах си от МОЕТО, след което сложих ДВОЙНО количество от предписаното или 80 милилитра на литър. Бях вбесен и изобщо не съм се втелявал с разработката - няколко минути на място със смяна на режимите и после ГАЗ!!! Ама газ да видиш!!! Три дена рязане, кастрене, косене нонстоп с пълна газ, а почивките бяха когато каталясам.
В момента машинката има перфектна компресия, нито микрон износване, челото на буталото е с едва забележим белезникаво-розов филм, горивната камера е същата, а свещта розово-бяла. От ауспуха капе масло, а дим не е излизал изобщо.
След профилакточно отваряне, коляновият вал е целият мазен, все едно съм му налял чисто масло, а пространството около буталния болт е също толкова мазно. Демек - двигателят е ЧИСТ и СМАЗАН.
А ония приказки за оборотите и маслата за резачки са пълни, ама пълни глупости! Няма резачки-косачки-мотопеди, има КАЧЕСТВЕНИ масла и БОКЛУЦИ. Въпрос на опит...
А точно огромния опит, който съм натрупал през тия години (не искам да звучи като хвалба, но никак не е малък) ми помага да преценявам точно колко и какво масло да използвам. На двутактовия си генератор слагам от същото, но никога не бих сложил 80 милилитра! Там количеството е между 10 и 60 милилитра на литър, в зависимост от това колко ще е натоварен. Понякога агрегатът пърпори с много малка консумация и многото масло ще ми задръсти ауспуха и ще налепи нагар върху буталото и в камерата. Генераторите работят с фиксирани обороти и колкото и да искам, не мога да го изпържа. Затова когато ще ползвам само 200-300 вата (например ще работя цял ден с бормашината или някой по-малък инструмент), използвам смес 1:100 или 2:100, но когато сме някъде в гората и ще включвам хлебопекарна или грил, и те ще работят цял ден или дори денонощие, тогава слагам максимума. Е, разбира се, няма да му робувам я... За всеки случай си нося няколкостотин вата диоди, а хладилници и хладилни чанти в колата имам винаги няколко. Предпочитам да включа няколко консуматора "да поддържат жегата", отколкото да смесвам хиляда вида смеси...
Резултатът е, че агрегатът вече е на над 10 години, а моточасовете му са над 6 000. Обикновено подобни агрегати рядко изкарват 2 000 часа, а моят мърка като коте. На 15-20 метра от него в гората не се чува абсолютно нищо.