Ивчо, аз не съм силен по химия. Жена ми е магистър химик, но това е друга тема.
Говоря ти за дападжийските митове и легенди на база практическия опит плюс сериозните познания баш по темата със спиртовете.
Както знаеш, спирт ползвам за гориво повече, отколкото бензин.
Ако не го знаеш - заповядай на място, за да видиш с очите си какво се случва при смесването им в стъкленица, щото в резервоара тъпия дападжия НЕ го вижда. Прави го, щото така му е казал още по-тъпия му старши колега и така до безкрай...
На старите камиони, влакове и так далее спирт се ползва за обезводняване, но говорим за влага над 10%!!!!!
Днес НЕ се ползва поради неефективността на метода.
Причината е, че и най-сухият спирт съдържа 3% вода. Това е максималната допустима граница при бензина. Над нея водата сепарира (отделя се видимо).
Аз използвам над 200 литра годишно спирт ЧЗА, който допълнително обезводнявам в дестилатор до 99,7. Това е абсолютният максимум, който е нестабилен като пръднята - след минута отвореният съд отново е на 97...
Ела, виж за какво иде реч и тогава пак ще говорим...
Драгрейсингът ползва за гориво спирт.
Индикар също.
Говоря за ЧИСТ И САМО СПИРТ.
Е... и малко нитрометан...
Всъщност 90% нитрометан.
Идеята е:
Спиртът (метиловия, щото етиловия не отдава толко калории в двигателя, а и е много по-евтин) иска два пъти по-малко въздух от бензина при идентична калоричност. Това значи два пъти повече гориво за единица време, което значи почти два пъти повече калории, сиреч мощност.
А за да стане кефа пълен, се добавя азотно съединение, което при началото на горенето отделя 53% ЧИСТ КИСЛОРОД.
Сещаш се... няма такова турбо, нито битурбо, нито квадротурбо... щото турбото има лимит. Лимитът е детонацията.
Щото турбото създава екстра налягане и това води до детонация...
Кислородът, появил се отнякъде точно като се подаде искрата не създава този проблем.
Драгрейсърите, както и най-яките водомоторни спортове (F1 на вода) ползват именно спирт.
Метанол.
... само 10% при драга. Другите 90 са нитрометан. Демек кислород на буци...
Горивото върви в мотора като чешма. Това му е и недостатъка - огромен, нечовешки разход. Ама и хиляди коне от смешни нетурбинирани моторчета.
А във F1 спиртът е забранен преди много години. Причината е, че гори с невидим пламък.
Относно бензините с добавен спирт - идеята е екология и заигравка с акциза. Не знам какво си представяш под думата "спирт", но основно са 3 вида етанол, денатуриран и метанол.
Първият става за пиене. Вторият е много сходен, но не става за пиене. Третият е отровен.
Първият струва 30 стотинки в завода и 7 лева в аптеката и пак толко във вид на ракия. Разликата се нарича АКЦИЗ.
Вторият е братовчед на първия, но за промишлени цели. Не е отровен, но ще те подриска.
Третият струва около 25 стотинки килото в завода. Ползва се за реактив, добавка, катализиращ агент и за гориво. Силно отровен ПРИ ПОГЛЪЩАНЕ!
Изпаренията му са също толкова токсични, колкото и на ракията. Аз си мия ръцете... и всички железа. 200 кила изгарям и още 400 отиват за миене всяка година.
Онова синьото, дето ти го продават с етикет "Спирт за горене" е синьо боядисан метанол - справка етикета.
В течността за чистачки също е важна съставка.