Автор Тема: Покрития (галванични и други) и тяхното практическо приложение  (Прочетена 1932 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Гошко

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2598
Пускам нова тема тук, за да не разводнявам темата на Коко. Между другото бях пуснал подобна тема преди много време, но не успявам да я открия.

При оръжията са измислили някакво допълнително керамично покритие, което се нанася като боя, след което се пече. По този начин постигат по-малко триене между движещите се части и по-лесно почистване от нагар. Някой знае ли дали има подобна технология и при бутално - цилиндровата група в ДВГ?

Аз имам доста опит, от първо лице единствено число с няколко вида покрития, както и огромно желание да експериментирам.
Не съм виждал, нито чувал въпросното оръжейно покритие. Не знам дали е силово или само декоративно (за външни части, а не за цевите и ударните механизми). Да не би да става дума за химичната оксидация? Всъщност физическата оксидация има точно същото предназначение.
Ще ми е интересно да науча какво точно представлява и при какви условия работи. Както и негативните му страни.

От своя страна бих искал да споделя своя опит с покритията. Ще се абстрахирам от съществуващите - никасил и алусил. Това са покрития, които са сравнително "лесни" за нанасяне и се използват в масовото производство. Патентовани са от известни производители, а техни разновидности могат да се срещнат навсякъде.
Както казах, това са покрития конфекция - лесни за нанасяне и евтини. Те заместват ТРУДНИТЕ за нанасяне, оформяне и експлоатация. Такова покритие е порестия хром. На практика това е най-здравото и дълговечно покритие за цилиндри, но то се нанася доста по-трудно, а шансът да се повреди от неправилна употреба е значително по-висок. Износоустойчовостта на хрома е много над тази на никасила и алусила, но и процесът по нанасяне е по-тегав.
За куриоз, много азиатски (разбирай китайски, корейски, тайвански и руски) производители използват хром. Той се нанася най-трудно на алуминий, тъй като изисква промеждутъчно покритие и много прецизна технология. Въпреки това всяка евтина резачка е с хромиран цилиндър.
На практика никасила и алусила са покрития, които имат достатъчна твърдост, за да гарантират живот на буталоцилиндровата група в рамките на останалите компоненти на двигателя. Затова и се използват. Хромът многократно ги превъзхожда (вече го казах), но проблемът е, че хромираната двойка надживява всичко останало. От това няма смисъл.
За какво ми е здрав цилиндър, след като валът е отишъл?

По тази причина от известно време се заглеждам по титаниевия нитрид. Това покритие е сравнително достъпно и МНОГО кораво. Обаче... не съм виждал да се нанася на много места в двигателите и се чудя защо! Виждал съм супер-скъпи тунинг части с частично покритие - най-често сегменти.

В службата имаме едни интересни машини. Образно казано представляват бутала, влизащи плътно и двустранно в цилиндър. Осигуряват плътност, натиск и налягане. Работят БЕЗ сегменти и уплътняват 100%. Работят при 300 градуса температура и без каквото и да е смазване. Функционират години, на ден правят няколко десетки хиляди цикъла, а през тях минава земеделска продукция - зърно. С всичките екстри, които естествено се съдържат в зърното. Въпреки това след десет години работа и милиони цикли, те нямат и драскотина. Почистват се с шкурка и остри закалени ножове... нагарът буквално се изстърга, а отдолу лъсва "златно" без драскотина.
Металът, върху който е нанесен нитрида е твърд, но не чак толкова. Без покритието, повърхностите се износват за няколко месеца.

Ще ми се да нанеса такова покритие върху всички детайли (стоманени) на някой по-прост двигател, за да го тествам. За съжаление все още не съм намерил подходящ.

Неактивен ivchotr

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 7745
  • E няма такъв кеф!
  • Кара: Suzuki GSX 1100 E
Май за това в клипчето ми разказваха - ЦЪК
Why do you think I ride alone?
Cause you don't know about it anymore.
I think you all oughta get back on your bikes and go out and ride the highway until you remember what riding's all about.


Неактивен Mit

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 129
  • Кара: Honda NC750 XD и Honda SH150i
Изглежда епо-скоро е защитно/декоративно

Неактивен kokoVmaxa

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3819
  • "RBT Custom motors" Ltd.
    • www.racebiketuning.com
  • Кара: му се "BMW F850GT"
  Имам едни цилиндри на 95мм с прецакан Никасил....... ако искашда пробваме да ги направим  ;D :friends:
Гаражът:
Ducati 748R Track bike '02 BMW F800SGT '08 BMW R1200R '09 Aprilia RSV1000 RP '02

Неактивен ivchotr

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 7745
  • E няма такъв кеф!
  • Кара: Suzuki GSX 1100 E
Изглежда епо-скоро е защитно/декоративно

От вътрешната страна на затворния блок няма смисъл от декоративно покритие. Цялото триене и въздействие на част от барутните газове го отнасят баш вътрешната част на блока и рамата. Ако това покритие наистина се втвърдява до здравината на керамика, триенето между частите ще се намали значително. Въпросът е дали е приложимо в двигател, където сегментите се трият неимоверно по-дълго време в стените на цилиндъра. В някакъв тунинг форум намирам мнение, според което се нанася препарат "циркотек", който звучи близко до този от клипа по-горе. Човекът твърди, че е керамично покритие и се нанася на сегменти, цилиндри и кой кавото се сети.
Why do you think I ride alone?
Cause you don't know about it anymore.
I think you all oughta get back on your bikes and go out and ride the highway until you remember what riding's all about.