Ако е крива оста, то не са ли криви и коловете ? Проверете ги!
Абе странна моторетка...Изглеждаше като пуканка. Нямаше никакви признаци да има дефекти и затова я купих, ама като почнах да разглобявам насам-натам, и навсякъде си личи как с години никой не е пипал нищо и никъде. Най-вероятно само са сменяли маслото, наливали са бензин и са карали. Като гледам веригата как се движи - и тя май не е обгрижвана особено старателно. По-скоро само е смазвана, без особено да е почиствана. Поне зъбните колела засега са ОК.
Отпред е с трибутален спирачен апарат и средното бутало не се движеше. Моторът спираше, ама някак със зор. Силата, която прилагах на спирачката ми беше прекалено сериозна и реших, че и там ще се търси проблем.
Маслото от коловете няма да казвам на какво приличаше. Като разглобих коловете, пружините вътре някой ги беше обърнал наопаки. Те си имат посока на монтаж на тоя модел и как са ги навряли вътре, нямам идея. Явно затова и запъваше вилката и се движеше малко на пресекулки. Някак не се движеше мазно и плавно. На единия кол загубих около 1 час само да я извадя тая пружина. Беше заклинила в стените на кола и няма вадене. Като ги измерих с шублера, излиза, че от единия си край са по-тесни, в другия по-широки и явно затова заклинват. Правих си разни куки от желязо, дърпах, блъсках, докато накрая излезе. Иначе самите колове са прави и изобщо никъде по мотора няма следи от сериозен удар, освен разни дребни драскотини от нормална употреба. Няма типичните ожулвания на картери, капаци, рама, дръжки и т.н. Даже мерих рамата, колкото мога, и навсякъде излиза симетрична.
Карбураторите и те...Оказа се, че единия цилиндър не работи само на празен ход. Докато е на смукач работи, при подаване на газ работи, а при нормален празен ход ауспуха му изстива. Аз това не го бях забелязал, защото звука не се променя никак. Поне моите уши не намират промяна в начина на работа. Разглобих ги и тях на съставните им части, натопих ги в една голяма ултразвукова вана, разни спрейове, продухване с въздух, нови гарнитури и т.н. Станаха като нови. Оказа се, че жигльора за празния ход на този цилиндър е бил запушен. Като запали някога тоя двигател, ще видя как ще работи. Трябва да няма проблем.
Както и да е, убил ми се е тоя мотор в главата и ще го направя. Цяла зима имам достатъчно време да се занимавам с него и напролет ще е здрав и готов за каране. Сега ще отворя и капака на двигателя да видя и там какво е състоянието и поне да проверя хлабините на клапаните. Дано и оттам не излезе някоя изненада, та да ми удължи ремонта.
Общо взето, имам условията, имам инструментите, знам кое как трябва да го направя, имам и ръководството за ремонт на този модел, ама ми липсва малко свободното време. Все ще стане до пролетта. Най-важното е, че си го правя за себе си, и няма да пропусна нито един важен детаил, за да може мотора да е технически изправен. В крайна сметка аз ще се возя на него и ми е важно да е здрав.
Между другото, без да ми се сърдите, често си говоря с хора, които карат мотори от много години. Направо ме учудват реакциите им, като им кажа, че това съм разглобил, онова съм регулирал, сменил съм това и това..Всички ме гледат странно и ми задават въпроса "Ама ти защо пипаш там?"...Не мога да я разбера тая логика. Аз, даже и да няма проблем, винаги така правя и на колите си. Периодично, когато имам време, просто разглобявам някой механизъм, почиствам го, смазвам го, регулирам го и той си работи безпроблемно с години след това. Явно масово хората не правят така и им изглежда странно.
И благодаря на всички, които се включват с мнения по темата. Достатъчно ми е да знам, че има някой, който мисли заедно с мен по въпроса.