Център на тежеста
големина и брой на дисковете
Сила на помпата
спирачна течност
Раздуване на маркучи
И още една камара неща
Център на тежеста - Как по-точно влияе? Според мен може да повлияе на преобръщането, но не и на спорачния път.
големина и брой на дисковете - има известен резон.
Сила на помпата - Помпата е хидравлична машина. Дали намаляш диаметъра на малкото бутало или увеличаваш рамото на лоста - получаваш едно и също налягане! В случая дебитът е без значение.
спирачна течност - всички съвременни са със сходна плътност. Не виждам връзка.
Раздуване на маркучи - не знам дали някога си правил хидравличен (спирачен) маркуч, но това с раздуването е несериозно! Ако се раздуваха от мижавото налягане, създадено от човешка ръка/крак при лост няколко сантиметра (между 5 и 20 бара), не знам какви плондери ще станат при едни 250-300 бара - колкото би трябвало да издържат…
И още една камара неща
Явно нямаш никаква идея от спирачки на мотор,но ще направя последен напън.
Имам една молба: МОЛЯ да не бъда квалифициран, при положение, че не ме познаваш лично! Явно имам някаква бегла представа, щом си позволявам да напиша някакви неща в публичното пространство пред "погледа" на "някакви светила"!
Затова ще си ПОЗВОЛЯ да те цитирам и да ти напиша нещичко от ЛИЧЕН ДЪЛГОГОДИШЕН ПРОФЕСИОНАЛЕН и любителски ОПИТ (не че е голям праз). Умишлено пиша думичката "любителски" с малки букви, защото аз се имам за един ОБИКНОВЕН ЛЮБИТЕЛ на мотоциклетите, който по някаква безумна случайност се е докосвал до туй-онуй и също по някаква безумна случайност няма проблеми с тях.
Освен това НЕ съм спортист и НЕ карам моторите си като такъв.
На голяма част от моторите маркучите не са с метална оплетка и след...десетина години започват да стареят и се раздуват,което намаля значително налягането направено от помпата.Масово се слагат с метална оплетка,за да се избегне тоя проблем.
Маркучите на спирачната система, както и всички останали маркучи имат определен експлоатационен срок. Ако си направиш труда да разрежеш един спирачен (хидравличн) маркуч, ще установиш, че оплетката е последното нещо, което СПИРА раздуването и евентуалното спукване на маркуча. Разликата между СПИРАЧЕН и ХИДРАВЛИЧЕН маркуч е в материала на сърцевината (в повечето случаи тефлон), както и в този на най-външния слой. "Гумените" маркучи за спирачни системи се изработват от EPDM, който е устойчив на спирачна течност.
Центъра на тежеста има огромно значение и се усеща при спиране с висока скорост.Просто мотора се "плъзва",а не "забива" муцуната и да спира ефективно.
Центърът на тежестта е нещо много условно. Едно е водачът да тежи 50 килограма и съвсем друго да тежи 120 килограма. Това са около 3/4 от тежестта на самия мотоциклет. Тази точка е толкова субективна, колкото никоя друга!!!
Ако стане дума за водач с пасажер, тогава къде отива центъра на тежестта??? Ако говорим за състезателни изпълнения - това е съвсем друг разговор! Ако говорим за нормално пътуване - нещата са тотално различни!
Освен това, над 80% от спирачната ефективност се получава от предното колело. Дали муцуната ще се "забие" или не - зависи от окачването, скоростта, боравенето с лоста и тежестта на водача.
Проблема на спирачната течност е работата при високи температури.При често използване "кипва" ,при което помпа с малък дебит просто опира лоста в ръкохватката и оставаш без спирачки.
Единственото което ме интересува при покупката на спирачна течност е до колко градуса си запазва свойствата.
В последните години направиха наистина добри спирачни течности,но и цената там не е малка.
Съществуват основно два вида спирачни течности - хигроскопични и нехигроскопични. DOT3, DOT4, DOT5.1 са хигроскопични (DOT3 почти не се използва), а DOT5 е НЕхигроскопична. При ХИГРОСКОПИЧНИТЕ течности температурата на киване е в огромен диапазон (почти 100 градуса по Целзий), в зависимост от наличието на вода в течността. Тогава за какво кипване изобщо говорим??? Ти мериш ли си всеки ден наличието на влага в течността? Защото ако го правеше, трябваше да си сменяш течността всяка седмица. Толкова са хигроскопични, че на 10 отваряния на казанчето и течността е АУТ - попива влага от въздуха като луда.
И тук възниква въпроса - защо се сменя на 2-3 години и откъде идва проклетата вода, след като системата е затворена? Отговорът е - В СИЛНАТА ХИГРОСКОПИЧНОСТ на течността. Смуче влага откъдето се сетиш.
Изключение прави течност DOT5, която е единствената НЕхигроскопична и която НЕ Е съвместима с останалите. Не знам откъде-как-защо си останал с впечатлението, че са "много скъпи", но това определено не е така.
Дебита на помпата е от голямо значение,защото като започне да загрява сериозно течноста помпа с голям дебит ти запазва по-дълго време едно и също усилие на лоста,което е важно за прецизно спиране.Виж на спортните мотори има маркуч забит в реглажа на лоста,който отива до лявата ръкохватка на мотора и там има врътка.Това е да можеш да си дръпнеш лоста напред,ако започне да се опира в ръкохватката.Прекалено големия дебит от своя страна ти пречи на прецизноста и рискуваш да си блокираш предната гума.
Спирачната система на 99% от моторите е хидравлична машина от най-прост вид. Голям/малък цилиндър и течност. Колкото е по-малък дебита на малкия цилиндър, толкова е по-голямо налягането, съответно ефективността на спирачките. Но и ходът на малкия цилиндър бързо "се изчерпва". Затова различните марки/модели/видове мотори имат различно съотношение между двата цилиндъра. Лично аз, ако произвеждам мотоциклет за НЕсъстезателни цели, последното нещо, което ще мисля е как да предотвратя КИПВАНЕТО, тъй като за да се загрее спирачната течност в спирачния апарат до 200-230 градуса, се иска ЯКО ХАМАЛСКО КАРАНЕ.
Ако правя мотор за състезателни цели, това ще е ПЪРВОТО нещо, за което ще помисля.
Всичко по средата е компромис. Едните "хващали" по-добре от другите - ами нормално е! Няма два мотора (дори да са еднакви) с едни и същи спирачки.
Разликата в диаметрите и броя на дисковете пак е със същата цел - да се НАМАЛИ температурата на по-спортно ориентираните мотори.
Понеже и двамата с Ивчо се изказахте в стил,все са спирачки,все спират еднакво,направете си един експеримент.Свалете си накладките и просто ги надраскайте с отверка.После се похвалете тук,дали спират еднакво.
Мислиш ли, че не съм си правил подобни експерименти? Ами различните състави на накладките? Ами различните материали на дисковете??? Ами защо са онези "дупчици" и "каналчета" на дисковете??? Само за да ги охлаждат?
Ами какво става, когато накладката се загрее дотолкова, че започне да сублимира???
Както виждаш темата е изключително комплексна, но да НЕ забравяме, че тук освен "състезатели" има и нормално шофиращи.
Не, че не мога! Просто не искам, защото съм се наситил.