Автор Тема: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.  (Прочетена 90038 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен moto_gp

  • Спонсор на MotoForum-Bg
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 609
  • skype angel_streka72
    • nikolovshop.com
Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« -: май 20, 2010, 03:42:55 pm »
Пускам тая тема с цел да да стане по-ясна работата на типовете запалвания,мисля че темата ще бъде полезна.
Какво е C.D.I-(Capacitive Discharge Ignition) или Запалване с разреждане на кондензатор.Системата концентрира искрата върху електродите на свеща с бързина около 10 милисекунди и напрежение от 10 до 30 000 волта.
Съществуват два вида C.D.I .
1.С натрупване на напрежение върху кондензатора от високоволтовата намотка в магнета.
2.С натрупване на напрежение върху кондензатора от DC/DC конвертора.
E.C.M е друг принцип на работа.Тук става въпрос за интелигентно процесорно-транзисторно запалване.
Състои се от процесор и EPROM и помежду си имат постоянно комуникация посредством I2C-шина.
Какво означава чип тунинг.Това е ,с промяната на ДЪМП в EPROM се променя работата на двигателя, променя се подаването на гориво, притока на въздух и изместване ъгъла на запалване. След тия настройки се постига по голям въртящ момент.
Искам да помоля колеги и всички, които се занимават с това ,имате ли възможност сваляите Дампове от щвите модели мотори тъй като това е бъдещето и ще са ни в голяма полза.
Дори мисля за напред да направим база данни за BIN фаилове те ще бъдат в голяма помощ.
С уважение към всички колеги от Ангел Николов.
   
« Последна редакция: февруари 01, 2011, 08:54:46 pm от silver_vlado »

Неактивен Steev

  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 826
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #1 -: май 29, 2010, 02:58:44 am »
Да беше нацелил правописа преди да подкараш научната част !

П.С> Утре ще редактирам,че тия 'ш'-та 4-ки и 6-ци нямат място тука.   >:(
Като ще е гарга-да е РУНТАВА !!!

Неактивен longman555

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #2 -: юни 15, 2010, 10:42:59 am »
Здравейте,

Много добро описание и тъкмо навреме за моя проблем с TDM-а.

Падна ми акумулатора. Смених го с нов. Когато мотора е на 5000 оборота с пуснати фарове, волтметъра показва 12,5 волта, а по спецификация трябва да е над 14 волта (без фаровете):
____________________________
Electrical system
Ignition system T.C.I. (digital)
Charging system
Type A.C. magneto
Standard output 14 V, 23.5 A @ 5,000 r/min
____________________________

Можете ли да дадете съвет как да определя къде точно е проблема, т.е. дали е в магнета, в регулатора, в кабелите и т.н.

Мерси предварително,

Младен
The Road Starts here. It never Ends.

Неактивен moto_gp

  • Спонсор на MotoForum-Bg
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 609
  • skype angel_streka72
    • nikolovshop.com
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #3 -: юни 22, 2010, 10:19:16 am »
Нещо релето не работи както трябва.

Неактивен moto_gp

  • Спонсор на MotoForum-Bg
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 609
  • skype angel_streka72
    • nikolovshop.com
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #4 -: юни 29, 2010, 07:24:28 am »
Обърнете внимание на компа на мотра имам произведени LC filter сас стабилизация на изхода и оптронно следени пази компа много надеждно.

Неактивен Mitaka12

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 217
  • Sky Slayer
  • Кара: най-хубавата Ямаха - бързо продадената!!!
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #5 -: юли 03, 2010, 09:46:02 am »
по принцип съм свалял дъмпове от коли, не е кои знае кво... от мотор още не съм, штото не ми е попадал такъв случай... кат се замисля контролерите са сходни, процесорите най-вероятно също, така че едва ли ще е проблем. Софта който ползвам за колите би трябвало да стане и за моторите, даже по спомен мисля че Win Ols -a имаше опция и за мотори. А по въпроса дали има дъмпове за мотори - има в нета доста неща но 90% от тях не стават и е по - вероятно да убиеш някои мотор отколкото да стане по-як ;)
Добрите момчета отиват в рая, лошите - КЪДЕТО СИ ПОИСКАТ!!!

Неактивен moto_gp

  • Спонсор на MotoForum-Bg
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 609
  • skype angel_streka72
    • nikolovshop.com
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #6 -: юли 03, 2010, 10:26:39 am »
да така е никога не прави запис от нета защото ще загубиш оригинала.

Неактивен ceno

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 59
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #7 -: февруари 01, 2011, 07:36:09 pm »
Браво на Ангел разясненията.Моторите правят доста ЕЛпроблеми а хората които се борят успешно с тях неса много.УСПЕХ в новите начинания.  :hello:

Неактивен altium

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 48
  • Skype: altium01, телефон: 0878 89 53 44
  • Кара: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #8 -: юни 14, 2011, 11:07:39 pm »
Колеги, бих искал да обсъдим някои сериозни въпроси по безконтактните акумулаторни запалителни системи.

Например електронното запалване на Yamaha XS400, 1985 г. Системата разполага с 2 pickup coils (намотки с магнит, служещи за подаване на сигнал към запалителният блок), в които се върти роторен желязен палец с около 5 градуса ширина + електронен блок за управление.

Палецът влиза в намотките (съответно почва да генерира 20 миливолта напрежение) при около 5-10 градуса преди ГМТ (не успях да го измеря точно колко) и излиза от тях точно в ГМТ. През останалото време (например 350 градуса), палецът не генерира напрежение в тези намотки.

Тук се оформят няколко теоретични въпроса:

1. Би трябвало запалителният модул да сработи при първият положителен фронт от управляващите намотки, тоест при около 5-10 градуса преди ГМТ и да пусне ток през първичната на запалителната бобина. Тук се оформят 2 варианта: да спре тока точно в ГМТ (при излизане на палеца от намотките) или да изработи ЕДИНИЧЕН (оne shot) токов сигнал, например с продължителност 120 милисекунди, в края на който се образува искрата.

Първият вариант не е логически неиздържан, защото искрата не се подава в ГМТ, а преди нея. Остава вторият вариант - изработване на единичен токов сигнал, в края на който се генерира искрата.

Но ми се струва, че искрата пак ще е прекалено близо до ГМТ? Споделете вашият опит в тази ситуация, правили ли сте измервания или електронни блокове, изобщо как стои въпросът в оригиналните запалителни системи???

Има и друг (отново логически неиздържан) вариант, при който през почти цялото време се тегли ток през бобините, а само когато палеца минава покрай управляващите намотки, се спира тока. Вариантът не е никак добър...

2. В тези старички модели има ли автоматична регулация на предварението в зависимост от оборотите? Примерно, идея за синтезиране  на запалителен блок по следния алгоритъм:

1. Преди ГМТ, палецът влиза в управляващите намотки и подава стартов сигнал към електронният запалителен модул.
2. Електронният модул стартира изчакващ импулс, дължината на който зависи динамично от оборотите. При ниски обороти този импулс е по-дълъг (за да се приближи искрата до ГМТ) , а при високи - по-кратък (приближава се към началният стартов импулс).
3. След като изчакващият импулс приключи, модулът изработва единичен токов импулс с твърдо фиксирано време (зависещо от индуктивността на бобините, така че да не се наситят, но и да се запасят с достатъчно ток), при спирането на който се генерира искра.




« Последна редакция: юни 14, 2011, 11:35:06 pm от altium »

sith_of_darkness

  • Гост
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #9 -: юни 15, 2011, 06:26:14 am »


 ;D ;D ;D ;D


http://www.youtube.com/watch?v=sbXFsqx8xYY

За още по-подробна информация - Ангел е човека

Неактивен altium

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 48
  • Skype: altium01, телефон: 0878 89 53 44
  • Кара: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #10 -: юни 15, 2011, 08:55:29 am »
Мерси, колега.

А на предните диаграми кои сигнали се мерят на двата канала, тоест сондите в кои точки са закачени? На първата снимка, долната лява графика, предполагам, "2" е входа, а "5" е изхода на CDI. Да, но при мен сигнала от pickups спира чак в ГМТ.

Оказа се, че сигналът от Pickups почва на 27 градуса преди ГМТ, измерено с много готина програма-транспортир (има я в замунда): Screen protractor 4.0
 
Прикачам вярното изображение:
« Последна редакция: юни 15, 2011, 09:06:29 am от altium »

Неактивен mad boy

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 197
  • Новата ми гордост!!!!!
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #11 -: юни 15, 2011, 10:10:20 am »
А какво е TCI-то?!Гледах че мойта хонда е с такъв индивид.

Неактивен altium

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 48
  • Skype: altium01, телефон: 0878 89 53 44
  • Кара: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #12 -: юни 15, 2011, 11:38:14 pm »
@mad boy, то липсва и ще трябва да го синтезирам или да намеря отнякъде схема. Какъв модел ти е Хондата и коя година?

При мен има Pickup coils и електронен блок, който според manuals е с автоматично регулиране на аванса в зависимост от оборотите и варира от ГМТ при ниски обороти, до 10-15 градуса преди ГМТ при високи.

Неактивен altium

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 48
  • Skype: altium01, телефон: 0878 89 53 44
  • Кара: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #13 -: юли 05, 2011, 08:28:46 pm »
Ето изключително информативна статия на тема "Разлики между CDI и TCI".

Обяснен е принципа на работа на двата вида запалвания и са дадени 2 ПРАКТИЧЕСКИ РЕАЛИЗАЦИИ (схеми и сорс код) на запалителни системи с автоматично изменение на предварението в зависимост от оборотите.

Ако някой желае да ги реализира, но няма програматор, мога да помагам с информация - аз произвеждам USB програматори за PIC и Atmel.

Ето схемите на запалителните системи, а сорс кодовете са дадени в края на сайта. Платки мога да изработя по поръчка (със софтуерите Altium Designer и Topor).

CDI vs TCI:


Цитат
Differences between CDI and TCI

CDI
CDI is fired by using a charged capacitor (typical voltages 300-600 v, typical capacity: 1-4 uf
Delay time is applied directly after the pickup pulse to fix the spark position
CDI spark is shorter and more powerful than TCI spark
CDI is more suitable to work at high rpm
CDI needs an inverter to increase voltage upto 300 or 400 volt if used with 12 volt battery

TCI
TCI is fired charging the coil itself before fire the spark. Time taken to charge the coil is called dwell time. The spark is made when the current across the coil stops, and the coil collapsates and fires the spark
Delay time is applied after the pickup pulse but dwell time has to be substract from the total time, to fix the spark position
TCI uses a simpler design and doesn't need capacitors












« Последна редакция: юли 05, 2011, 08:37:43 pm от altium »

Неактивен altium

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 48
  • Skype: altium01, телефон: 0878 89 53 44
  • Кара: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #14 -: юли 14, 2011, 10:24:07 am »
http://www.transmic.net/en/home.htm - Няколко реални проекта на CDI с автоматично изменение на предварението, изпълнени с микроконтролери (PIC16F84, PIC16F628, AT90S1200, ATTiny2313, 89C2051) за различни японски мотоциклети: Suzuki DR600, Honda XR400, Yamaha XS (XT) 400, 500, 600 и т.н.

Дадени са схеми, сорс код, графики на изменение на предварението, теория.
Ползват сигнали от Pickup coils, които са на 35 (39) и 12 градуса преди ГМТ.

http://bascomavr.3bb.ru/viewtopic.php?id=449 - Руският форум за обсъждане на CDI за XT600
http://bikerpub.ath.cx/cdi/gb89c2051.htm- Още един руски форум на тази тема



Видеоклипове с тестове на запалването лично от автора:
user: demonizer23rus
Ivan A Gritskov, Sochi, Russia


http://www.youtube.com/watch?v=ZNIWDkVSxYQ

http://www.youtube.com/watch?v=xnwkEr6kR98
« Последна редакция: юли 14, 2011, 10:42:21 am от altium »

Неактивен moto_gp

  • Спонсор на MotoForum-Bg
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 609
  • skype angel_streka72
    • nikolovshop.com

Неактивен Dok70rA

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 5
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #16 -: август 14, 2011, 01:47:55 am »
Извинете за невежеството но този тип ц.д.и. с който запалихте този мотор става ли за хонда нср125. Благодаря. :notworthy:

Неактивен altium

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 48
  • Skype: altium01, телефон: 0878 89 53 44
  • Кара: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #17 -: август 15, 2011, 09:23:45 pm »
Горното видео прилича повече на търговска реклама, което внася скучност в темата. Нали обсъждаме ПРИНЦИПНА РАБОТА на някакви схеми. Следователно трябва да показваме принципни схеми и да ги обсъждаме. Поне такава е моята логика.

В горното видео, авторът държи да се види кутийката му с микроконтролери "PIC". Обаче освен PIC на Microchip, съществуват и Atmel микроконтролери, както и много много други типове...
Платките са правени на ръка, но от доста години хората ползват CAD софтуер за изработка на печатни платки. Лошото на ръчно изработените платките е, че е практически невъзможно да се нарисува такава за SMD елементи или да се спазят изискваниятя за точно разстояние между пътечките (за да не пробият например).

Относно принципната работа на тиристорните CDI, искам да споделя своя разработка, базирана на най-простите еднотактни CDI, която работи повече от 8 години на най-различни двутактови машини, ползва ДВЕТЕ полярности на работната намотка и има по-силна искра от базовата.

http://mazeto.net/index.php/topic,4788.0.html - темата, в която съм описал схемата с подробности

Особеност в тази схема е, че през единия поляритет на работната намотка се осъществява зареждане на кондензатора, а през втория поляритет става сумиране на токовете през същата намотка и този от кондензатора + тиристора. Ефектите са, едно че се разтоварва намотката по пробивно напрежение и друго че енергията, подадена към първичната намотка на запалителната бобина, е сумирана, тоест искрата на практика е по-силна.

Принципна схема:


Страна елементи:


Страна писти: качени за свободно дърпане в горепоменатият линк, във формат PDF и CDR, а който желае, мога да му ги дам и във формат Altium Designer.

Лиценз: Open source (схемите са за безплатно разпространение, условието да се споменава авторът им).



« Последна редакция: август 15, 2011, 10:06:14 pm от altium »

Неактивен moto_gp

  • Спонсор на MotoForum-Bg
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 609
  • skype angel_streka72
    • nikolovshop.com
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #18 -: август 17, 2011, 09:29:54 am »
Пич продължаваш да се заяждаш ,писал съм ти някъде,че аз съм произвеждал и поправял много електроники и  съм ремонтирал доста сложни ,от новото поколение.Ти квото можеш си прави не гледай на хората в чиниите,някой ден ще се срещнем  с теб и да не вземеш да ми хленчиш обещавам ти го твърдо.в Севлиево имам много приятели ,дори и там да не се окажеш в необрано лозе.По въпроса за ръчната изработка  ти си толкова семпъл,че дори не разбираш ми тва е оригиналната електроника на Хонда Африка бай от мен и преценявай нещата преди да пишеш ,освен ако не носиш още памперси.
« Последна редакция: август 17, 2011, 09:34:10 am от moto_gp »

Неактивен altium

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 48
  • Skype: altium01, телефон: 0878 89 53 44
  • Кара: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Re: Принципна работа на C.D.I и E.C.M.
« Отговор #19 -: август 17, 2011, 10:18:57 pm »
Аз просто коментирам предишни постове и видеоклипове към тях.

Първо се научи да пишеш грамотно, пък после се занимавай с електроника (че е сложна наука и понякога се иска да умееш да се държиш адекватно с колегите си). Пък ако се срещнем, само гледай да не ме ядосваш много, че... защото знаеш за приказката "каквото повикало, такова се обадило". Принципно се радвам на такива срещи.

Поводът да пиша в този стил по твой адрес е онзи наш разговор по Скайп и после по телефона, в който, вместо да си поговорим като колеги и технически грамотни лица (питах те дали запалването на Yamaha XS400 е с автоматично предварение или не е), ти почна да ми оферираш някакви запалвания по 100 лв, без дори да споменеш на какъв принцип работят. Държа да уточня, че докато благоволи да ми отговориш в Скайп, минаха 5-6 дена. Или не можеш да работиш в Скайп, или ги четеше, но си траеше за въпросите, които задавах (съвсем прости неща около основните принципи на работа на японските запалителни системи).

С което сметнах, че не си достатъчно технически грамотен за такива обсъждания, почнах да чета в Интернет, свалих няколко service manuals и си направих сам микропроцесорно запалване с автоматично предварение, като графиките на предварението в зависимост от оборотите ги взех от service manual на споменатия модел мотор.

И понеже ми е писнало от търговци като теб, които се пишат за разбиращи от електроника (а дори не могат да пишат грамотно, камо ли да си правят печатните платки с CAD софтуер), ще пускам СВОБОДНО всички мои проекти на тема запалителни системи, реле-регулатори, релета за мигачи и др. мотоциклетна електроника.

В момента тече разработката на плазмено CDI за мотоциклети (многоискрово тиристорно-кондензаторно запалване, работещо на принципа на резонансно двупосочно разреждане на високоволтов кондензатор през първичната на бобината), за който проект ще прикача всички файлове, за да могат хората да си го правят сами или да си го купят от мен на нормална цена.



« Последна редакция: август 17, 2011, 10:27:27 pm от altium »