Реле-регулатори: принцип на работа и практически схемиРеле-регулаторите служат за поддържане на напрежението в автомобилната инсталация. Генераторите, които са обект на регулиране, могат да се класифицират като 3 основни типа:
1. Динамо
2. Алтернатор
3. Магнет
Динамо 

Правотоков колекторен генератор с колектор от пластини, които служат за изправител на напрежението, индуцирано в ротора. Ползван масово до 60-те години.
Метод на регулиране:
чрез възбудителния ток през статорната намотка, а от ротора се вади мощност.
Недостатъци: необходимост от следене на 3 негови параметъра - напрежение, ток и обратен ток. Реле-регулаторите в старите динама са механични, но има и изцяло електронни съвременни варианти, които ще се разгледат в тази статия.
Регулатор за динамо машини:
http://ludens.cl/Electron/dynareg/dynareg.htmАрхив на статията:
http://mazeto.net/index.php?action=dlattach;topic=6849.0;attach=28463Алтернатор 

Ползва се във всички съвременни автомобили, съдържа 3-фазен статор, диоден изправител и ротор с възбудителна намотка.
Метод на регулиране:
чрез възбудителния ток през ротора, а от статора се вади мощност през 3-фазен изправител с 6 диода по схема Ларионов. Регулирането е импулсно ключово, което предпазва електронните елементи от топлинни натоварвания.
Предимства: проста конструкция (колектор от 2 пръстена или безконтактен при някои мотоциклети), високо КПД и малко специфично тегло, следи се само напрежението на инсталацията.
Има 2 основни метода за регулиране:
1. Ключов с тригери на Шмит - доказал се през годините метод, ползван масово от времето на създаването на алтернатора до сега. Има хистерезис и се включва/изключва при достигане на двете му граници на напрежение.
2. С широчинно-импулсна модулация (ШИМ) - напоследък намира все по-широко разпространение в новите автомобили, понеже характеристиката на регулирането е по-плавна и има опция да намали запълването на ШИМа при включен контакт и неработещ генератор, с което се пести енергия, дори да общува с ECU на автомобила.
Важно е да се уточни, че има 2 основни вида фабрично свързване на роторната намотка:
Първи: Между D+ и DF (както на означената схема)
Втори: Между DF и D-
Съответно, съществуват 2 вида регулатори - принципно еднакви, но схемно различаващи се по захранването и типа на крайния транзистор (NPN или PNP).
Регулатори с тригер на Шмит:
http://vksn.narod.ru/auto/car.html - руски схеми с транзистори с много обратни връзки, доказани през годините (201.3702, 121.3702)
http://www.hazmat.com/~mjb/candm/regulator.html - BMW R Series Motorcycle Regulator
http://www.pchelar-probvaisambg.com/statia115_18_spisak.htm - български схеми
Архив на статията:
http://mazeto.net/index.php?action=dlattach;topic=6849.0;attach=28465Регулатори с ШИМ:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irvr101.pdf - IRVR101
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/MC33099.pdf - MC33099
http://dl.dropbox.com/u/80397938/alternator/Car%20alternator%20voltage%20regulator%20PWM%20v1%20sch.png - примерна схема на алтернатор с ШИМ регулиране с TL494
Магнет

Ползва се в повечето съвременни мотоциклети, няма четки, състои се от ротор с пресовани в него магнити, статор с намотки и изправителен блок. Най-често статорът е 3-фазен, като в по-стари мотори или скутери е монофазен.
Предимства: безконтактна система, не се нуждае от обслужване, следи се само напрежението на инсталацията.
Недостатъци: по-ниско КПД от алтернаторите, по-голямо специфично тегло.
Методи за регулиране:
1. Чрез
шунтиране на статорните намотки към маса (изобразен на схемата горе - трите ключа към маса са тиристори). Методът е изключително несъвършен, поради това, че през намотките на генератора и тиристорите тече ток в режим на късо съединение, което е предпоставка за изгарянето им, също и възникналата допълнителна реакция на Ленц затормозява излишно двигателя (което си е чиста загуба на енергия и увеличава разхода на гориво).
2. Чрез
фазово управление на изправителния мост. Интелигентен прост метод, който не натоварва по никакъв начин генератора и електрониката.
Моя схема на регулатор-изправител за магнети с фазово управление:
http://dl.dropbox.com/u/80397938/magnet/1phase%20v1/15V.png - 15V входно напрежение
http://dl.dropbox.com/u/80397938/magnet/1phase%20v1/50V.png - 50V входно напрежение
http://dl.dropbox.com/u/80397938/magnet/1phase%20v1/100V.png - 100V входно напрежение
Схемата в момента е симулационна идея на еднофазен режим, но същият принцип важи и за трифазни генератори. Нейни модификации се ползват успешно и безотказно много години в двутактови двигатели за мотоделтапланери. След време ще пусна окончателен тестван вариант.
Принцип на работа: гейтът на тиристора е подпрян със стабилизирано напрежение спрямо маса, осигурено от ценеровия диод и генератора на ток над него. Следователно отпушването на тиристора ще зависи единствено от потенциала в катода му, което се явява напрежението на зареждащия се акумулатор. При достигане на напрежение на катода с 0,6 волта повече от това в гейта, тиристорът се запушва, с което осигурява ефективна фазова регулация.
...и реализацията на Kawasaki KVF750, но в 3-фазен вариант:

Както се очакваше, схемата изобщо не загрява (за разлика от оригиналния регулатор с шунтиране на фазите).
Следва продължение...